ورزش انزلی

نوشتار ورزشی       ورزش انزلی        شناساندن نام آوران        پشتیبان ملوان      رویداد های ورزشی      موشکافی فوتبالی

خـــوش آمدید

به تارنگار ورزش انزلی خوش آمدید.مهرورزی من به ورزش و کاراک ویژه ورزش در زادگاهم بندر انزلی انگیزه بنیادین ساخت این تارنگار شد. از دیدگاه خودم تلاش به پشتیبانی ورزش انزلی را دارم. امیدوارم نوشتارها کارآمد باشد.

۱۳۹۰ تیر ۱۹, یکشنبه

مدیر ورزشی و انتقـاد سـازنده

چند سالی‌ میشود در فوتبال ایران بحث درباره حضور مدیران سیاسی جدی شده، یکی‌ از دلایل مشخص حضور مدیران غیر فوتبالی در فوتبال بازی‌های سیاسی پشت پرده است، به صورت واضح تر عرض کنم که سیاسیون با استفاده از مهره‌های خود در نزدیک به انتخابات مجلس در شهرستان‌ها و یا انتخابات شورا در تهران و شهر‌های بزرگ میتواند با جلب رضایت هواداران صندوق انتخاباتی را تا حدود زیادی به نفع خود عوض کنند، دلایل زیاد دیگری هم وجود دارد مانند سؤ استفاده‌های مالی و ... .
در هر حال آن چیز که مشخص است این قضیه به ضرر فوتبال ایران است، اما این حکایت در فوتبال انزلی و تیم مردمی این شهر، ملوان کمی‌ متفاوت است. تا چند سال قبل که ملوان بطور کامل زیر پوشش نیروی دریایی بود مدیران و سرپرستان این باشگاه نیز غیر فوتبالی بودند اما نه از جنس سیاسی بلکه از جنس نظامی، البته تا قبل از این که فوتبال این کشور به نام حرفه‌ای شدن پولکی شود این مدیران نظامی برای ملوان بد نبود، زیرا تا آن زمان که فوتبال مادی نبود بازیکنان ملوان با عشق و دیسیپلین نظامی برای انزلی افتخار آفرینی میکردند، اما از روزی که پول وارد فوتبال شد مشخص شد مدیران نظامی توانایی مدیریت فوتبال حرفه‌ای را ندارند.
ملوان جز اولین تیم‌های لیگ برتر بود که رو به مدیر فوتبالی آورد، جو فوتبالی حاکم بر انزلی و اشتیاق مردم از به کار گرفتن ورزشکار‌های سابق این شهر در مدیریت ملوان، منطقه آزادی که تازه از راه رسیده بود و در حال رایزنی برای مدیر سیاسی بود را وادار به استفاده از مدیر ورزشی کرد.
اما مردم این شهر به نظر بر خلاف خواسته گذشته زیاد با مدیر فوتبالی موافق نیستند، اردشیر پورنعمت کسی‌ که نه تنها بومی بود بلکه هم فوتبالی بود هم سواد فوتبالی در سطح جهانی‌ داشت و می‌توانست مدیر خوبی‌ برای ملوان باشد، به او اجازه ندادیم که برنامه‌های خود را تکمیل کند، پس از کنار گذاشتن ایشان مدت زیادی ملوان توسط هیئت مدیره با سر پرستی بهمن صالح نیا با اختیارات محدود(بدون مدیرعامل) این تیم اداره شد، اگر چه با تمام مشکلات مالی از سمت اسپانسر مالی ملوان یعنی‌ منطقه آزاد، تیم سال خوبی‌ را به پایان رساند اما نباید از خود گذشتگی بازیکنان به احترام و دوستی‌ با سرپرست موقت و کادر فنی‌ و شخص پورغلامی گذشت.
در اواخر سال گذشته فوتبالی، در نزدیک به آمدن مسئولین کنفدراسیون آسیا به انزلی ، صالح نیا به عنوان سرپرست دائم(به دلیل دو شغله بودن نتوانستند مدیرعامل شوند) انتخاب شد، اما هنوز چند ماهی‌ از این انتخاب ایشان توسط هیئت مدیره باشگاه ملوان نگذشته که سیل انتقادات به سمت ایشان از سمت هواداران وارد شده. دلیل اصلی‌ این انتقادات حضور کم رنگ ملوان در فصل نقل و انتقالات می‌‌باشد، اما حمایت ایشان از کادر فنی‌ فصل گذشته که خوب هم نتیجه گرفت یکی‌ از نکاتی است که ایشان با دید عمیق به فوتبال نگاه می‌کند اما مدیران سیاسی و ما هواداران با دید سطحی. با تمام مشکلات مالی ملوان که فراهم کردن آن وظیفه اصلی‌ منطقه آزاد می‌‌باشد ایشان برای خدمت به تیم ملوان از استاندار تا نماینده شهر و ...را دیدند و تقاضای کمک کردند ، حتی به همراه مربی‌ راهی‌ اصفهان و تهران شدند تا با اعتبار خودشان تلاش کنند رضایت برای بعضی‌ از بازیکنان سابق انزلی را از تیم‌های کنونی انها برای بازگشت به انزلی بگیرند.به جز جدا شدن اولادی که خدمت سربازیش به پایان رسید تامینی و نوری پیشنهاد خوبی‌ داشتند از نظر مالی که جدا شدند، در ضمن این وظیفه هیئت مدیره ملوان بود تا شرایط مالی‌ مناسب ایجاد کند، با این حال ایشان و پورغلامی همچنان امید به بازگشت نوری دارند. موردی دیگر که این روزها باز به پای صالح نیا گذاشته میشود چگونگی حضور بازیکن سرباز احسان حاج صفی در تراکتور سازی تبریز می‌باشد این قسمت مربوط به سهم بیست در صدی نیروی دریایی از ملوان است که باید امریه این بازیکن را برای ملوان میگرفت،که صالح نیا نیز به این موضوع اعتراض کرده است.
اما به جای پرداختن به موضوعات سطحی، اعتراضات مخرب و حاشیه ساز برای ملوان، و ایجاد نفاق بین کادر فنی‌ ، مدریت و هوادار و...بیایید انتقاد سازنده از یک مدیر ورزشی کنیم. از صالح نیا انتظار می‌‌رود فقط به بزرگسلان ملوان فکر نکند به تیم‌های پایه ملوان نیز فکر کند، تشکیل یک آکادمی فوتبال در انزلی و استفاده از کسانی‌ که بار‌ها نام بردم(نصرت ایراندوست،اردشیر پورنعمت، نادر عزت الهی، رامین کیایی فر و ...) برای آینده ملوان لازم می‌باشد، آینده‌ای که واقعا در خطر است ولی‌ کسی‌ به فکر آن نیست.
به جای تخریب صالح نیا، ایشان را حمایت و تشویق کنید برای پشتیبانی‌ از زیر سخت‌های ملوان. ملوان همیشه متکی‌ به بازیکنان بومی بوده و با همین بازیکنان بار‌ها قهرمان جام حذفی ایران شده. تنها تفاوت این است که امروزه پول وارد فوتبال ما شده ، اما ملوان نباید اشتباه تیم‌های بزرگ را کند و به سرمایه گذاری در فوتبال بزرگ سال فقط نگاه کند، باید همچنان بازیکن ساز باشد و با تزریق سرمایه به پایه، فوتبال شهر را حفظ کند، با کمی‌ حوصله، فقط چند سال ملوان رویایی تر از گذشته میشود.
انتقاد سازنده فراموش نشود.
سینا ۱۸ تیر ۱۳۹۰