ورزش انزلی

نوشتار ورزشی       ورزش انزلی        شناساندن نام آوران        پشتیبان ملوان      رویداد های ورزشی      موشکافی فوتبالی

خـــوش آمدید

به تارنگار ورزش انزلی خوش آمدید.مهرورزی من به ورزش و کاراک ویژه ورزش در زادگاهم بندر انزلی انگیزه بنیادین ساخت این تارنگار شد. از دیدگاه خودم تلاش به پشتیبانی ورزش انزلی را دارم. امیدوارم نوشتارها کارآمد باشد.

۱۳۹۰ آبان ۲, دوشنبه

بلند آوازگان: عزیز وکیل منفرد

بلند آوازگان ورزش انزلی را بایست با عزیز وکیل منفرد پدر ورزش انزلی و گیلان و از ده مرد نام آور ایران آغاز نمود.
عزیز وکیل منفرد در ۲۲ بهمن ماه ۱۲۹۸ چشم بر جهان گشود. وی کُهرمان نخستین پیکار دو ماراتن ایران می باشد، که در سال ۱۳۱۹ از گذرگاه بزرگراه ویژه کرج تا سرآغاز چهار راه ولیعصر تهران برگزار شد. وی دارنده فرنام های بیشماری است، بهترین پنج هزار مترش را با زمان "۱۶'۴۷ دَم در سال ۱۳۲۲ آگاشته که سالها بجا ماند و پس از سالها بدست علی باغبانباشی شکسته شد.
عزیز وکیل منفرد پس از کُهرمانی در نخستین دو ماراتن ایران، پاداش خود را با خرید زمینی چند هزار متری جا به جا کرد و در این زمین، نخستین باشگاه ورزشی گیلان و سومین در ایران را بنیان گذاری کرد. این باشگاه بدست وی گیو نامگذاری شد و به شیوه رایگان برای نخستین بار، برای آزادکامی جوانان گذاشته شد. این باشگاه همچنین در رشته های دو، بسکتبال، والیبال، فوتبال، دوچرخه سواری و هتا پیش تر راگبی و ...برای بانوان و آقایان  نزدیک به هفتاد سال است که تکاپو دارد.
عزیز وکیل منفرد بیشتر از آن که کُهرمان باشد نزد مردم پهلوان بود. او بر این باور بود که ورزش، جوانان را از هر گونه آلودگی پاکیزه می دارد، از این روی بدون هیچ بهره ای وی کوشش می کرد تا جوانان به ورزش گرایش پیدا کنند.
او کسی بود که از نان شب خود می گذشت تا برای جوانان ابزارهای ورزشی فراهم کند، مردی میهن پرست، بزرگوار، درستکار و گوهری برای جوانان زادگاهش بود.
عزیز وکیل منفرد درآبان ماه سال ۱۳۳۰ گاهنامه گیو را چاپ کرد که نخستین چاپ ورزشی ایران بود. وی کُهرمانان فراوانی از زادگاهش به ایران و هتا آسیا شناسانده، همچنین در برپایی تیم فوتبال ملوان چهره ماندگاری از خود به جای گذاشته است.
شماری از فرزندان و نوادگان وی نیز کارنامه ای درخشان دارند که نیک گمان بودن وی، کار ساز بوده است.
عزیز وکیل منفرد در دهه چهل خورشیدی مِهان سازمان ورزش انزلی بود. وی در ۵ تیرداد ماه ۱۳۷۹ خورشیدی در زادگاهش برای همیشه چشم از جهان بست.
به پاس از وی  کلاه از سر بر میدارم و سر، فرود می آورم.
سـ یـ نـ ـا